Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Hrobnická parta kolem předáka Chrise Boltendahla si jako obvykle po dvou letech plivla do mozolnatých dlaní, hodila krumpáče a lopaty na ramena a vyrazila na hřbitov vykopat další hrob se záhlavím GRAVE DIGGER. Tentokráte již s pořadovým číslem (věřte tomu nebo ne!) patnáct.
Nelze si zastírat, že poslední produkty těchto průvodců na poslední cestě byly už dosti mělké (ne že by si nebožtíci stěžovali). Proto by se můj postoj před poslechem novinky „Clash Of The Gods“ dal charakterizovat jako skeptická zvědavost. Proč? No, skepse byla po hodnocení kvality nahrávek od nibelungovského alba „Rheingold“ na místě. A zvědavost se týkala především textové části alba, neboť o GRAVE DIGGER je známo, že rádi koncepčně zpracovávají historická či mytologická témata. Tentokráte zabrousili proti proudu času zatím nejdále… až do homérovského Řecka.
Přes avizované antické zaměření je už začátek alba, intro „Charon (Fährmann Des Todes)“, hudební pozvánkou někam úplně jinam než na Peloponéský poloostrov. Tahací harmonika spíše připomíná letní nedělní odpoledne konce 19. století na břehu Seiny. Poté, kdy se připojí hlas páně Boltendahlův, sice na břehu Seiny zůstáváme, ale v čase se přesuneme spíše do roku 1941. Kombinace němčiny („ich bin šaron“) a zmíněné harmoniky je vzhledem k antickému tématu značně nevěrohodná.
Následná „God Of Terror“, to jsou již GRAVE DIGGER, jak je známe – riffující kytara a vepřový ryk Chrise Boltendahla, který sloky spíše odkecává, přičemž o zpěvu může být řeč až v poměrně nízko posazeném předrefrénu a vyřvávaném refrénu.
Právě GRAVE DIGGER jsou jedním z nejtypičtějších představitelů heavy metalu, u nichž často až refrénová část umí zachránit zoufale nudný song. V případě „Hell Dog“ je to ovšem po čertech marná snaha – to už tu bylo mockrát. O něco lepší je již následující „Medusa“, u níž celkový výsledný dojem zachraňuje Rittovo sólo. A neskonale předvídatelným momentům se GRAVE DIGGER nevyhnou ani v hysterické odrhovačcce „Death Angel & The Grave Digger“, u níž mi textově starořecký koncept uniká.
Kromě výše uvedených, vesměs negativních stránek alba však mezi hroby rostou i trsy hřbitovního kvítí, k nimž lze bez obav přivonět. Mám na mysli pomalou titulní skladbu, která posluchače poměrně zdařile přenese do středomořské oblasti. Tato píseň společně s „Call Of The Sirens“, která nedá nevzpomenout na song „The Keeper Of The Holy Grail“ z desky „Knights Of The Cross“, představuje zástupce pomalejších a pompéznějších věcí, které hrobařům vždy slušely. Na poměry GRAVE DIGGER slušnou formu vykazuje také nejrychlejší song „Walls Of Sorrow“ s lehoučkým, opakovaným refrénem, který nás zavede k trojským hradbám a v němž kapela vsadila na čistý Boltendahlův hlas.
Velmi pěkný refrén rovněž skýtá spásu jinak nezáživné „Warriors Revenge“. Album dokonce obsahuje i jeden hit (lze-li tohoto výrazu v souvislosti s tvorbou GRAVE DIGGER použít), který se skrývá až na závěr placky, odysseovskou klipovku „Home At Last“ s optimistickým refrénem. Člověku by se až chtělo chytnout se u stolu s ostatními kolem ramen, pozdvihnout plný krýgl a společně s Chrisem si jej zakrákorat.
Nízká očekávání mají někdy tu výhodu, že člověk může být příjemně překvapen. A po mnoha posleších „Clash Of The Gods“ jsem s údivem zjistil, že mě toto album poměrně baví. Jeho poslouchatelnost však byla vykoupena tím, že ty nejzdařilejší momenty evokují starší úspěšná alba „Knights Of The Cross“ a „Rheingold“.
Přesto na mě album (především jeho druhá půle), v kontextu alb „The Last Supper“ počínaje a minulým zoufalým pokusem o návrat na skotskou Vysočinu „The Clans Will Rise Again“ konče, působí osvěžujícím dojmem. Pánové to nepřehnali s jeho délkou, opět začali více sázet na čistší hlasový projev Boltendahla s doprovodem sborů a na Rittova sóla, jež jsou asi největším oživením alba. Zdařilá rutina.
Dřevní heavy metal osmdesátých a devadesátých let ruku v ruce s mytologickou tématikou. V rámci uplynulé dekády asi nejlepší album GRAVE DIGGER, jež je možno vnímat jako pokus o návrat do úspěšných let přelomu tisíciletí.
1. Charon (Fährmann Des Todes)
2. God Of Terror
3. Hell Dog
4. Medusa
5. Clash Of The Gods
6. Death Angel & The Grave Digger
7. Walls Of Sorrow
8. Call Of The Sirens
9. Warriors Revenge
10. …With The Wind
11. Home At Last
Tři body za jediné tři skladby, co se dají z celého alba alespoň trochu a bez uzardění poslouchat ("Call Of The Sirens", "Warriors Revenge" a "Home At Last"), půl bodík za nakonec celkem originální intro a honem pryč, než dva roky uběhnou jako voda a bude to tu zas.
24. ledna 2013
Z HODNOCENÍ ČTENÁŘŮ
Slaveno
7,5 / 10
U mňa pohoda, starý dobrý Grave Digger. Smozrejme, na staršie veci to síce nemá, ale stále vcelku veľmi príjemný posluch.
Trochu prog rock/metalová exhibice. Toho tydlikání a hračičkování je místy opravdu hodně. Ale tito Švédové umí i příjemné melodie a přirozeně plynoucí pasáže, takže jim to předvádění odpustím. Ostatně, když na to mají, tak proč se trochu nepředvést, že?
Žijeme ve zlatých časech českého thrash metalu! Takové období hojnosti prostě nepamatujeme. Kapely na nás chrlí v horším případě dobré, v tom lepším (i v tomto) desky výborné a my si čvachtáme jako ten pověstný manža. Více v recenzi, teď si třepu palicí.
Švédské duo se na svém dalším albu ještě více vzdálilo postrockovým kořenům a dá se tedy tvrdit, že jejich hudba odplavala do specifické formy indie rocku, který se opírá o robustní kostru shoegaze. Opět slušné album.
Další švédský power metal, kterému vlastně nelze nic vytknout. Dobří zkušení muzikanti, kvalitní produkce a chytlavé melodie. Komponování dle osvědčeného mustru, přesto to dokáže zabavit. Dám tomu ještě pár poslechů a poté zapomenu, že to kdy existovalo.
Nepřístupná a temná blackmetalová deska, která spolu s disonantní nervozitou nabízí i death/doomové nálady. Dostat se tomu pod kůži není snadné, ale odměnou je lavina emocí. Střídmá stopáž navíc ukončí ta "muka" dříve, než by to člověku urvalo hlavu.
Sofistikovaně maluje, točí vtipné filmy, v MORTAL CABINET zanechal výraznou stopu, ze Slavíka ho vyhodili, páč jeho světem je hardcore rap. A je z Rumburku, což leccos vysvětluje! Když šel pro talent, Marty si nabral hrstě. Zase ho ukázal, zpíčenec jeden.
Polámaný disharmonický death metal jedou už patnáct let a jsou v tom velmi dobří. Nová deska z trendu nevybočuje. Navíc jí hrozně moc sedne produkce od newyorského čaroděje Colina Marstona. Pro fanoušky všech extrémních podivností povinnost.